När etablerade sanningar plötsligt blir passé brukar man tala om ett paradigmskifte. Kvantmekaniken, relativitetsteorin och upptäckten att himlakroppar rör sig i elipser förvandlade vedertagen vetenskap till – på sin höjd – charmiga försök. Ett tankeskifte var precis vad som krävdes också på Emballator Växjöplast. Ironiskt nog hade det korkat igen på Sveriges bästa kapsylfabrik.

Emballator Växjöplast är specialister på de förslutningar, kapsyler och tubhattar som sitter på mängder av de förpackningar vi har daglig kontakt med hemma i vår vardag. Produkterna funkade fint, men på fabriksgolvet kärvade det, främst p g a en förpackningslogistik som hindrade expansionsplanerna.

Pallade inte längre

Fabriken var sprängfylld av formsprutor och i slutet av varje produktionsmaskin fanns en packningsstation, d v s på ett 50-tal olika platser i lokalen! Bland innovativa fyllningsstationer med automatisk lådväxling kryssade personalen bland boxar och pallar och utförde manuella sysslor som stal tid från utvecklingsarbetet. Man var tvungen att göra något radikalt.

”Han visste det! Roboten visste vad det skulle stå på etiketten!”

Automation på riktigt

Vi på Front Automation fick förtroendet att iscensätta det nödvändiga, men ändå mycket modiga, paradigmskiftet. Resultatet blev en komplett automationsanläggning som med hjälp av automattruckar (AGV:er) hämtar bingar med produkter från de nämnda 50 ställena i Emballators fabrik. Produkterna körs sedan till en helt ny anläggning för packning och palletering. Här finns lådresare, påsisättare, märkutrustning, vågsystem och massor av annan utrustning som frigör produktiv kvalitetstid för medarbetarna.

Inget utanför boxen

I mitten tronar en ABB-robot som dirigerar hela packorkestern, hämtar tomlådor, palleterar fyllda lådor och hanterar produkter som packas enbart i påse utan låda. Styrsystemet räknar varje skott formsprutorna gör ute i produktion, dirigerar automattruckarna till att hämta produkterna, tippa dem i packanläggningen och se till att de hamnar i rätt typ av låda samt att märkningen blir rätt. Inte en enda liten kapsyl får hamna fel och orsaka problem hos slutkund.

Det är häftigt att se när allt fungerar eller som en av Emballators medarbetare entusiastiskt utropade när rätt etikett hamnade på rätt låda:
– Han visste det! Roboten visste vad det skulle stå på etiketten!

Vi lyfter på hatten

Investeringen på 30MSEK imponerar. Det är mycket i relation till en årlig omsättning på ca 150MSEK. Vi lyfter på hatten och applåderar både Emballator Växjöplasts ledningsgrupp för deras visioner och mod och ägarbolaget Herenco som vågade skjuta till medel för detta gigantiska skifte.